Sat. Nov 16th, 2019

a piece of the plane, the monument and the weath at the Remembrance service for the 80th anniversary of the Northrop Delta 673 crash which claimed the lives of Warrant Officer 2nd Class James Edward Doan and Corporal David Alexander Rennie on 14 September 1939, near Plaster Rock, New-Brunswick on 14 September 2019. Image by: Cpl Nicolas Alonso Tactics School, Combat Training Centre (CTC) Gagetown GN02-2019-0949 ©2019 DND / MDN Canada

Delta 673’s lost airmen commemorated

Deep in the New Brunswick forest lie a few pieces of twisted metal wreckage, partly covered in dried pine needles. They have been there for 80 years.

Nearby stands a new granite monument honouring the two Canadian airmen who died at the site—the first to lose their lives on Canadian soil during the Second World War.

The loss of Delta 673

Although Canada declared war on Germany on September 10, 1939, planning and preparation for the conflict were well underway throughout the summer. High on the priority list was ensuring the protection of the East Coast from enemy action. Northrop Delta aircraft from 8 Squadron, a photographic survey unit located at Royal Canadian Air Force Station Rockcliffe, in Ottawa, were re-roled to reinforce anti-submarine patrols along the coast and over the Atlantic Ocean.

On August 27, six Deltas left Rockcliffe, headed to Sydney in Cape Breton to take on their new task. Delta No. 673 was piloted by Warrant Officer James Edgerton “Ted” Doan and his mechanic was Corporal Dave Rennie.

Delta 673 never reached Sydney. On September 14, after several delays due to mechanical issues, Warrant Officer Class 2 Doan (his promotion took effect that same day) and Corporal Rennie took off from Lac Mégantic, Quebec. Somewhere near Plaster Rock, New Brunswick, the aircraft disappeared. Despite intensive searches, the wreckage and the crew were not found.

Complete story

Au cœur de la forêt du Nouveau-Brunswick se trouvent quelques morceaux de métal tordus provenant d’une épave, en partie recouverts d’aiguilles de pin séchées. Ils sont là depuis 80 ans.

À proximité se dresse un nouveau monument de granit qui rend hommage aux deux aviateurs canadiens qui ont perdu la vie à cet endroit, les premiers à mourir en sol canadien pendant la Seconde Guerre mondiale.

La disparition du Delta 673

Bien que le Canada ait déclaré la guerre à l’Allemagne le 10 septembre 1939, la planification et la préparation en vue du conflit avaient déjà commencé pendant l’été. La protection de la côte est contre les attaques ennemies revêtait une très grande importance. Les aéronefs Northrop Delta du 8e Escadron, une unité de levé photographique de la station de l’ARC Rockcliffe, à Ottawa, ont changé de rôle afin de renforcer les patrouilles anti-sous-marines le long des côtes et au-dessus de l’océan Atlantique.

Le 27 août, six Delta ont quitté Rockcliffe pour se rendre à Sydney, au Cap-Breton, afin d’y remplir leurs nouvelles fonctions. Aux commandes du Delta 673 se trouvait l’adjudant James Edgerton « Ted » Doan, accompagné d’un mécanicien, le caporal Dave Rennie.

Le Delta 673 n’a toutefois jamais atteint Sydney. Le 14 septembre, après plusieurs retards dus à des problèmes mécaniques, l’adjudant de 2e classe Doan (sa promotion étant entrée en vigueur ce jour-là) et le caporal Rennie ont décollé de Lac-Mégantic, au Québec. Quelque part près de Plaster Rock, au Nouveau-Brunswick, l’avion a disparu. Malgré des recherches intensives, on n’a pas pu trouver l’épave ni l’équipage.

Texte complet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Categories

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com