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September 26, 2020

Operational pause of CT-114 Tutor fleet lifted

Version française

The Commander of 2 Canadian Air Division, Brigadier-General Denis O’Reilly, has today lifted the operational pause on the CT-114 Tutor fleet.

The operational pause was implemented following a Snowbirds CT-114 Tutor accident in Kamloops, B.C. on May 17, which resulted in the death of Captain Jennifer Casey, the Snowbirds Public Affairs Officer.

The return to flying operations follows a thorough technical and operational risk analysis that has outlined a series of risk mitigation measures. Due to the fact that there were two CT-114 Tutor accidents within eight months, the scope of the analysis was designed to be deliberate, detailed and broad to enhance the general safety of the CT-114 Tutor operations.

The risk mitigation measures being implemented place some restrictions on flying operations and focus on increased maintenance requirements.

A Directorate of Flight Safety (DFS) investigation into the Kamloops accident continues. Once the DFS investigation is complete, the RCAF will determine if further mitigation measures are required.

The remainder of the Snowbirds 2020 air demonstration season has been cancelled, and the team will now focus on gradually returning to flying operations. With the operational pause lifted, the aircraft in Kamloops, B.C. will return to 15 Wing Moose Jaw, Sask., which is expected to happen over the next two weeks.

Quotes

“The risk analysis for the CT-114 Tutor fleet undertaken by the airworthiness authorities and their teams of experts was detailed and thorough. I have the utmost confidence in their work, and the mitigation measures developed. These measures will enable the fleet to return to flying operations.”

Brigadier-General Denis O’Reilly, Commander 2 Canadian Air Division

“The Snowbirds continue to mourn the loss of Captain Jennifer Casey. The best way we can honour her is to get back into operations in a safe and deliberate manner. While we are saddened that the 2020 air demonstration season is officially cancelled, and that we will not be completing Operation INSPIRATION, the team is looking forward to getting back in the air and starting to train for next year’s season.”

Lieutenant-Colonel Denis Bandet, Commanding Officer 431 Air Demonstration Squadron

Quick Facts

  • The DFS investigation into the Kamloops accident is focusing on environmental factors (birdstrike) as well as the performance of the escape system, as is the case in all ejection-related accidents. A preliminary From the Investigator report was published on June 1, 2020.
  • The DFS investigation into the Georgia accident, which occurred on October 13, 2019, determined that the most probable cause of the accident was a fuel delivery system failure within the engine. The Flight Safety Investigation Report was publicly released on June 29, 2020.
  • The RCAF has a total of 23 CT-114 Tutor aircraft, including 18 at 431 Squadron. There are also five at the Aerospace Engineering Test Establishment at 4 Wing Cold Lake, Alta., which are on the verge of retirement and storage.

Fin de la pause opérationnelle de la flotte de CT-114 Tutor

Aujourd’hui, le brigadier-général Denis O’Reilly, commandant de la 2e Division aérienne du Canada, a mis fin à la pause opérationnelle imposée à la flotte de CT-114 Tutor.

Cette pause opérationnelle a été imposée après un accident mettant en cause un avion CT-114 Tutor des Snowbirds à Kamloops, en Colombie-Britannique, le 17 mai dernier. La capitaine Jennifer Casey, officière des affaires publiques des Snowbirds, a perdu la vie lors de cet accident.

La reprise des opérations aériennes fait suite à une analyse approfondie des risques techniques et opérationnels qui a permis d’établir un ensemble de mesures d’atténuation des risques. Comme il y a eu deux accidents d’avion CT-114 Tutor en huit mois, cette analyse devait être approfondie, détaillée et large afin d’améliorer la sécurité générale des opérations de la flotte de CT-114 Tutor.

Les mesures d’atténuation des risques mises en œuvre imposent certaines restrictions sur les opérations aériennes et mettent l’accent sur l’augmentation des exigences en matière d’entretien.

L’enquête du Directeur – Sécurité des vols sur l’accident de Kamloops se poursuit. Une fois celle-ci terminée, l’Aviation royale canadienne déterminera si d’autres mesures d’atténuation s’imposent.

En raison de l’annulation du reste de la saison de spectacles aériens des Snowbirds de 2020, l’équipe se concentrera désormais sur le retour progressif aux opérations aériennes. Une fois la pause opérationnelle terminée, les aéronefs se trouvant à Kamloops, en Colombie-Britannique, rentreront à la 15e Escadre Moose Jaw, en Saskatchewan.

Citations

 « Les autorités de navigabilité et leurs équipes d’experts ont analysé de façon détaillée et approfondie les risques pour la flotte de CT-114 Tutor. Leur travail et les mesures d’atténuation établies m’inspirent la plus grande confiance. Ces mesures permettront à la flotte de reprendre les opérations aériennes. »

Brigadier-général Denis O’Reilly, commandant de la 2e Division aérienne du Canada

« Les Snowbirds pleurent toujours la perte de la capitaine Jennifer Casey. Toutefois, la meilleure façon de lui rendre hommage est de reprendre les opérations de manière sûre et réfléchie. Bien que nous soyons attristés que la saison de spectacles aériens 2020 soit officiellement annulée et que l’opération INSPIRATION ne se soit pas terminée comme prévu, l’équipe est impatiente de voler de nouveau et de commencer à s’entraîner en vue de la prochaine saison. »

Lieutenant-colonel Denis Bandet, commandant du 431e Escadron de démonstration aérienne

Faits en bref

  • L’enquête du Directeur – Sécurité des vols concernant l’accident de Kamloops porte sur les facteurs environnementaux (collision avec un oiseau) ainsi que sur le rendement du système d’éjection, comme c’est le cas pour tous les accidents liés à l’éjection. Un rapport d’enquête provisoire a été publié le 1er juin 2020.
  • L’enquête du Directeur – Sécurité des vols concernant l’accident survenu en Géorgie, le 13 octobre 2019, a permis de déterminer que la cause probable de l’accident était une défaillance du système d’alimentation en carburant du moteur. Le rapport d’enquête sur la sécurité des vols portant sur cet accident a été publié le 29 juin 2020.
  • Au total, l’Aviation royale canadienne dispose de 23 avions CT-114 Tutor, dont 18 sont affectés au 431e Escadron de démonstration aérienne. Il y en a également cinq au Centre d’essais techniques (Aérospatiale), à la 4e Escadre Cold Lake, en Alberta, qui sont sur le point d’être mis hors service et entreposés.
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