Arctic survival and search and rescue

Also known as JABAS, or Joint Agile Basing Airpower Seminar, this ongoing series of discussions is designed to bring key stakeholders in the fields of academia, science, environment, information, governance, and logistics together with their military counterparts to broadly explore some of the challenges associated with air operations in the Arctic.

Hosted by Brigadier-General Edward “Hertz” Vaughan, who, in addition to serving as Deputy Commander Canadian NORAD Region, also serves as Joint Forces Air Component Command for 1 Canadian Air Division, and Dr. James Fergusson, Deputy Director for the Centre for Defence and Security Studies, and Professor of Political studies and the University of Manitoba, this segment was the first in a two-part series focused on Arctic survival and search and rescue, with the next session slated for February 18, 2021.

The session began with a presentation outlining Canada’s national search and rescue posture, paying particular attention to search and rescue in the Arctic. That presentation was followed by several other expert organizations, including the United States Air Force’s 176th Wing based at Joint Base Elmendorf-Richardson, Alaska. The airmen of 176th, equipped with HH-60G Pavehawk and HC-130J Combat King II aircraft, are the USAF’s premiere Arctic search and rescue professionals. 

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The Poogloo during the Air Ops Survival – Arctic Aircrew (AOS-AA) Course in Resolute Bay, Nunavut, from January 21 – February 1, 2020. Photo by: Cpl Brian Lindgren, 17 OSS Imaging

La survie, la recherche et le sauvetage en Arctique

Également connue sous le nom de Joint Agile Basing Air Power Seminar (JABAS), ou Colloques sur la puissance aérienne fondée sur le positionnement agile interarmées, cette série de réunions récurrentes est conçue pour amener les principaux intervenants du milieu universitaire et des domaines de la science, de l’environnement, de l’information, de la gouvernance et de la logistique, ainsi que leurs homologues militaires, à explorer dans les grandes lignes certaines des difficultés liées aux opérations aériennes dans l’Arctique.

Animé par le brigadier-général Edward « Hertz » Vaughan, qui, en plus de servir comme commandant adjoint de la Région canadienne du NORAD, agit également à titre de commandant de la composante aérienne de la force interarmées de la 1re Division aérienne du Canada, et James Fergusson, Ph. D., directeur adjoint du Centre d’études sur la défense et la sécurité et professeur d’études politiques à l’Université du Manitoba, ce segment était le premier de deux discussions axées sur la survie et la recherche et le sauvetage (SAR) dans l’Arctique, la prochaine séance étant prévue le 18 février 2021.

La séance a débuté par une présentation décrivant le positionnement du Canada en matière de recherche et de sauvetage, en mettant l’accent sur la SAR dans l’Arctique. Cette présentation a été suivie par plusieurs autres d’organisations spécialisées, notamment celle de la 176e Escadre de la United States Air Force (USAF), située à la base interarmées Elmendorf-Richardson, en Alaska. Les aviateurs de la 176e Escadre, équipés d’aéronefs HH‑60G Pavehawk et HC-130J Combat King II, sont les principaux professionnels de la SAR de la USAF dans l’Arctique.

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